Netwerk probleem M-CR603 + Empty List

Gestart door PWanders, februari 16, 2015, 12:12:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PWanders

Hello, sinds een aantal maanden krijg ik steeds meer problemen om internet radio te beluisteren. Ik heb een Melody M-CR603 met een wireless adapter van Netgear WNCE3001 er aan verbonden. Ik heb twee weken geleden een nieuwe Fritzbox 7360. Alles opnieuw ingesteld maar het heeft helaas niet geholpen. De internet verbinding wordt in eerste instantie wel gevonden maar na circa 5 minuten verliest ie even contact en toont de Marantz het beginscherm met keuze van Nederlandse zenders, hierna kan ik wel scrollen naar Recently played en en of opnieuw kiezen of een een alternatief. Na weer een poosje bevriest het helemaal en krijg ik even No network connection te zien of List Empty. Enige mogelijkheid is dan helemaal uit te zetten. Tot eind november vorig jaar was het nooit een probleem. Na het opnieuw instellen heb ik ook (bedraad) een firmware update uitgevoerd. Heeft iemand tips hoe ik dit op kan lossen? bvd & mvg

Maurice

Ik vermoed dat je wifi verbinding niet helemaal stabiel is. Het kan komen door de afstand tot je fritzbox, de muren en ander verstoringen ertussen, maar ook door je netgear adapter die mogelijk de geest aan het geven is. Andere mogelijkheid is dat er op het gebruikte kanaal teveel andere wifi signalen zitten. Indien dit laatste het geval is, dan zou de oplossing zijn om een ander kanaal te kiezen.

Voor dit soort zaken is bedraad aansluiten mijns inziens toch altijd de betere optie.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

PWanders

De netgear adapter is pas nieuw, bovendien heeft het zeker twee jaar goed gewerkt met de vorige netgear adapter wnce2001. Overigens hebben de andere apparaten in dezelfde ruimte wel voldoende wifi ontvangst, als ze uit zijn en daarna aan worden gezet heeft dat nooit tot een slechte invloed geleid in het verleden. Dus voor mijn gevoel wordt de radio signaal niet weggedrukt.

freektewater

#3
* update - 23 mei 2015 *

Dag PWanders,

Volgens mij ligt de oplossing voor stabiel WiFi, net als bij mijn Marantz Melody 510, in 1) de IP-adressering: die moet het liefst als statisch (DHCP off) zijn ingesteld op je Melody, ipv dynamisch (DHCP on).

Dat, in combinatie met 2) de LAN-instelling op je router: dat is een vaste (statische) IP-adres reservering voor (het unieke MAC-adres van) je Melody. In dit voorbeeld is de router van Telfort, een Experia Box v8.

Dat instellen van een vast IP-adres voor je Marantz is nogal gebruiksonvriendelijk :eerie: maar is de enige manier voor n stabiele Wifi-verbinding voor je Marantz, geloof t of niet. Omdat t mij ook pas is gelukt na veel proberen en zoeken, sloof ik me nu even uit met deze uitleg op dit forum. Dus doe er je voordeel mee en zie mijn uitleg hieronder.

Let's go..! pompom

Voor t gemak volgt n uitleg mbv screenshots. De nodige settings kun je instellen via n web browser. In dit voorbeeld gebruik ik de browser van mn smartphone, maar t kan dus ook via n web browser op je PC of Mac.

Vind t huidige IP-adres dat je Marantz Melody gebruikt.



Surf naar dat IP-adres via n browser, om toegang tot je Marantz Melody te krijgen. Onderstaande uitleg zie je terug in t screenshot eronder.

Je krijgt nu twee opties aangeboden: Network en Firmware. Kies Network. Kies bij Wi-Fi Setup voor Manual.

Nu begint het invoeren van de settings. Voer bij SSID de naam van je Wifi-netwerk in. Bij Security kies je voor t type beveiliging dat je router gebruikt, in dit voorbeeld WPA2-PSK(AES). Bij Security Key voer je het wachtwoord van je Wifi netwerk in. Zet de IP-adressering op statisch (DHCP off) en voer daarna ook t Subnet Mask adres, Gateway adres en t Primary DNS-adres (vaak hetzelfde als t gateway adres) van je router in.



Zoek nu t MAC-adres van je Marantz Melody op in de Network-settings van je Marantz Melody, mbv de menu-knoppen en de display op je Marantz, evt mbv je afstandsbediening. Schrijf dat MAC-adres op.

Om t MAC-adres van je Marantz te koppelen aan een vast IP-adres van je router, moeten we dat instellen in de router. Surf daarvoor dus naar je router-instellingen. In dit voorbeeld is het adres van de router http://192.168.2.254. Voor het gemak voer je nu bijvoorbeeld hetzelfde IP-adres in, dat je al automatisch (dynamisch) van je router had gekregen voor je Marantz, toen de router-instelling nog op dynamische IP-adressering stond. In dit voorbeeld voer je dus 192.168.2.2 in.



Test nu je verbinding. Mocht t niet werken, haal dan 1min de stroom van je Marantz en check t opnieuw.

Enjoy..! :yes:
PS Alle nieuwe instellingen zouden nu actief moeten zijn en de Wifi verbinding met de router zou stabiel moeten blijven. Zo niet, dan hoop ik je met deze post over vaste IP-adressering op het goede spoor gezet te hebben.


polleke_cgc

#4
Eigenlijk is je uitleg maar gedeeltelijk juist.
Voor dergelijke toestellen gebruik je inderdaad best een vast IP adres.
Daarvoor zijn 2 manieren :
- via een reservatie in je dhcp-server : dan gebruik je een ip-adres binnen de IP-range van die dhcp-server. Dan koppel je dat ip aan het mac-adres van de netwerkkaart. Voordeel is dat je in het toestel dan mask, gateway en dns niet moet invullen (dat doet de dhcp-server voor je). Op je toestel gebruik je dan wel dhcp (automatisch) en krijg je toch altijd hetzelfde ip-adres toegewezen.
- ofwel gebruik je een "echt" statisch ip. Dan moet je al die zaken manueel invullen in het toestel, en gebruik je een ip-adres gelegen buiten de ip-range van de dhcp-server.

Jou manier zal wel werken, maar is niet volgens de netwerkregels...

Francisco

@polleke_cgc  Zou je eenvoudig kunnen uitleggen hoe je dat doet. Ik heb hetzelfde probleem met mijn receiver. Hij maakt wel verbinding met de router (wifi), maar geen internet verbinding.

Dank alvast

polleke_cgc

Citaat van: Francisco op mei 13, 2015, 09:50:42
@polleke_cgc  Zou je eenvoudig kunnen uitleggen hoe je dat doet. Ik heb hetzelfde probleem met mijn receiver. Hij maakt wel verbinding met de router (wifi), maar geen internet verbinding.

Dank alvast

Probleem is een beetje dat alle routers een eigen interface hebben, en het dus altijd wat zoekwerk is om het ingesteld te krijgen.
Het simpelste om te gebruiken zijn die reservaties (die vind je bij je router onder de DHCP instellingen). En je koppelt daarmee een MAC-nummer van de netwerkkaart van het toestel (bv. je Marantz) aan een bepaald IP adres. Je hebt dan altijd hetzelfde IP en ook de andere instellingen zijn dan juist :

Om te internetten heeft die netwerkkaart 4 dingen nodig :
- IP-adres van je toestel  (bv. 192.168.1.2)
- Netwerkmask (gewoonlijk is dat 255.255.255.0)
- Gateway : dat is het IP-adres van je router (bv. 192.168.1.1).
- DNS-adressen van je provider (maar gewoonlijk mag je daar ook het IP van je router ingeven, omdat die dat meestal ook kan regelen).

Als 1 van die zaken verkeerd staat ingesteld zal je toestel niet op het internet geraken.
Wat die adressen zijn in jou geval kan ik moeilijk weten (is afhankelijk van de situatie), maar je kan ze bekijken als je bv. een tablet of PC aan je netwerk hangt, en de netwerkinstellingen bekijkt van dat toestel.
1 zaak is wel heel belangrijk : dat laatste getal van het IP-adres moet voor alle toestellen verschillend zijn (dus bv. 192.168.1.2 mag maar bij 1 toestel in je netwerk voorkomen). Werk je met DHCP (en dus automatische toekenning) dan is dat altijd zo. Met statische adressen (die je dus zelf opgeeft) moet je wel oppassen.

Mijn toestellen thuis zijn via reservaties (in de router) en DHCP ingesteld.